Hero Kledro 06

CORONA UPDATE

Een antwoord op jouw vragen over reizen en het corona virus

LAATSTE UPDATE 10/06 14:00

We volgen de situatie op de voet en werken deze blog bij van zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn.

Zorg ondertussen goed voor jezelf en voor anderen.

Hopelijk tot gauw!

Team 320 320 1

Helena Debedts

20/03/2020

UPDATE 10/06 14:00

Alle groepsreizen tot en met 14 augustus worden geannuleerd

Ondanks de vele positief evoluerende maatregelen mbt de Corona-pandemie, zijn er voor ons nog heel wat onzekerheden of we groepsreizen wel veilig en kwalitatief kunnen organiseren. De campings zullen open mogen maar met welke beperkingen qua aantal aanwezigen, afstandsregels en sanitair is nog lang niet duidelijk. Regelgeving voor het begeleiden van buitensportactiviteiten mikt momenteel op beperkte groepjes, al zijn ook hier nog geen effectieve regels bevestigd. Maar vooral voor het groepsgebeuren, het gezellig samenzijn, het chillen aan de bar, de feestjes, kortom het hart van onze groepsreizen is er momenteel nog geen witte rook te zien.

Zowel de veiligheid als het groepsgebeuren zijn belangrijke waarden in onze groepsreizen. Aangezien we op dit moment nog steeds niet met zekerheid kunnen zeggen of we de spirit van onze groepsreizen wel kunnen waarmaken, beslisten we om alle groepsreizen naar Spanje en Italië te annuleren tot en met 14 augustus. Vanaf 15 augustus organiseren we terug kleinschalige groepsreizen.

Het was een moeilijke beslissing maar we zijn ervan overtuigd dat het de enige juiste is op dit moment.

Praktisch

Je reis wordt geannuleerd en je ontvangt een tegoedbon voor de reeds betaalde reissom.Deze tegoedbon is geldig tot december 2021 en kan je gebruiken voor een latere reis. Geldig voor alle LifeLong Exploring reizen. Je ontvangt de tegoedbon automatisch voor 1 juli 2020, je hoeft hiervoor niks te doen.

Tot en met 20 juni krijg je ook voorrang op de groepsreizen die vanaf 15 augustus kunnen doorgaan. Vanaf 20 juni worden deze ook voor nieuwe deelnemers opengesteld. (Opgelet: de plaatsen voor deze reizen zijn beperkt.) Je reeds betaalde reissom wordt in dit geval overgedragen naar de nieuwe reis.

UPDATE 20/03 08:00

Is het niet veiliger om nu al zelf te annuleren?

Niet veiliger.

Wij zijn aangesloten bij het Garantiefonds Reizen dat in geval van een faillissement (cfr Thomas Cook) de reizigers sowieso terugbetaalt. Door de nieuwe voucher-regeling (zie update 18/3) worden massale faillissementen vermeden en zal dat Garantiefonds ook de nodige dekkingen kunnen blijven bieden voor de bedrijven die alsnog de boeken moeten sluiten. Mocht dat bij ons het geval zijn, zie je als reiziger dus sowieso je geld terug.Wij zijn een gezond bedrijf met voldoende reserves. Als ook de ganse zomer straks in het gedrang komt, betekent dit voor ons niet meteen de boeken toe. We zullen een gans jaar gewerkt hebben, zonder omzet op het eind, wat heel pijnlijk zal zijn, maar volgend jaar staan we er sowieso terug.

Wel duurder.

> Zelf annuleren = annuleringskosten verschuldigd = dat geld ben je kwijt.

> De reis gaat niet door = je krijgt een voucher voor de ganse reissom.

> Wij gaan failliet = gedekt door het Garantiefonds Reizen = je krijgt je geld terug.


UPDATE 19/03 12:00

In de media wordt aangeraden om deze zomer niet naar het buitenland te reizen. Wat nu?

Op dit moment kan niemand, met zekerheid zeggen wanneer het leven terug zijn normale gang zal gaan en of zomerreizen naar het buitenland zullen doorgaan of geannuleerd worden. Van zodra wij met zekerheid weten dat ook de zomerreizen in het gedrang komen, brengen we jullie persoonlijk op de hoogte. Wij volgen alles uiteraard heel kort op. Zowel een negatief reisadvies van de overheid als onze eigen inschatting van de veiligheid van ons team en onze reizigers telt bij het nemen van onze beslissing om een reis al dan niet te laten doorgaan.

Maar hoe graag we het ook zouden willen, op dit moment kunnen we nog niks zeggen over het al dan niet doorgaan van de zomerreizen.

UPDATE 18/03 11:00

Reis geannuleerd? Je krijgt een voucher ipv terugbetaling.

We proberen uiteraard in de eerste plaats je vakantie te redden door een andere locatie of tijdstip voor te stellen, lukt dat niet dan krijg je van ons ipv een terugbetaling (zoals voorzien in de reiswet) een voucher voor de volledige som van je reispakket. Deze kan je gebruiken voor alle LifeLong Exploring reizen die doorgaan tot en met eind 2021.

De minister keurde deze tijdelijke maatregel goed om te vermijden dat reisorganisatoren door de huidige problemen straks massaal failliet gaan omdat ze de reissommen niet kunnen terugbetalen (daar werden ondertussen immers al leveranciers en werknemers mee betaald). Door het recente Thomas Cook gebeuren weten de meeste mensen dat bij een faillissement van een vergund reisbureau de reizigers beschermd zijn en hun reissom via de verzekering financieel onvermogen (bij ons is dit het Garantiefonds Reizen) zullen terugkrijgen. Geen probleem dus denk je misschien. Alleen is de huidige situatie wel héél extreem. Als straks de ganse reissector failliet gaat, is het maar de vraag of het sneeuwbaleffect ook straks niet de verzekeraars treft en je als reiziger uiteindelijk toch in de kou komt te staan.

We begrijpen dat sommige reizigers dit minder leuk vinden, en liever hun geld terugbetaald hadden gezien. Wij zijn als reisorganisatie echter heel dankbaar voor deze mogelijkheid. We zijn financieel een gezond bedrijf en deze maatregel zorgt ervoor dat wij straks onze reizen kunnen blijven aanbieden, zelfs (maar laat ons heel hard hopen dat het niet zo ver komt) als ook de zomer zou worden geannuleerd. Ook jullie zijn als reizigers zeker dat jullie geld niet verloren gaat op die manier.

Kan ik wachten met het betalen van mijn reissom tot ik zeker ben dat de reis doorgaat?

Nee dat gaat niet. Het saldo dien je nog steeds te betalen op de datum voorzien op je reisbevestiging. Wanneer je dit niet zou doen, annuleer je in feite je reiscontract met ons en zal je de daaraan verbonden annuleringskosten moeten betalen (deze kan je terugvinden in onze reisvoorwaarden (art. 20)).

Kan ik mijn reis annuleren en het voorschot als waardebon houden voor een andere reis?

Nee dat gaat niet. Als je annuleert dan zijn daar annuleringskosten aan verbonden. Welke die kosten zijn, kan je terugvinden in onze reisvoorwaarden (art. 20).


UPDATE 16/03 17:00

Gaat mijn reis nog door?

Momenteel werden alle LifeLong Exploring reizen tot en met 19 april geannuleerd. De betrokken reizigers kregen hierover al de nodige communicatie.Voor reizen na deze datum volgen wij de ontwikkelingen op de voet. Van zodra een reis zou geannuleerd worden brengen we de reizigers onmiddellijk op de hoogte.

Wat gebeurt er als X-Adventure mijn reis annuleert?

In het geval er op de bestemming een negatief reisadvies geldt en wij de reis dus niet kunnen uitvoeren zoals voorzien, zullen we in de eerste plaats samen met jullie kosteloos op zoek gaan naar een alternatief: reizen naar een andere locatie of op een ander tijdstip. Als dit niet mogelijk is, krijg je van ons de reissom terugbetaald.

Kan ik zelf mijn reis annuleren?

Annuleren kan je altijd maar daar zijn dan annuleringskosten aan verbonden. Welke die kosten zijn, kan je terugvinden in onze reisvoorwaarden (art. 20).Wil je zelf annuleren omwille van de epidemie maar is er geen negatief reisadvies en kan de reis wel doorgaan, dan annuleer je dus op eigen kosten.

Is het een goed idee om nu een zomerreis te boeken?

Er is weinig reden om dat niet te doen. In geval de reis niet kan doorgaan bekijken we samen welke alternatieven mogelijk zijn of krijg je de reissom terugbetaald. Hou er rekening mee dat onze zomerreizen ondertussen toch al zo’n 70% vol zitten. Wanneer je wacht met reserveren tot de situatie er terug wat beter uitziet, kan het zijn dat je favoriete reis niet meer beschikbaar is. Wij zijn in elk geval op post om je van het nodige reisadvies te voorzien.

Dekt mijn annuleringsverzekering een negatief reisadvies?

Zo goed als zeker niet. Allianz, van wie wij de polissen voorstellen aan onze reizigers, komt niet tussen als je annuleert omdat het corona-virus op je bestemming woedt. Dit is ook zo bij zo goed als alle verzekeringsmaatschappijen. Epidemieën en risico’s die op zo’n schaal voorvallen zijn steeds uitgesloten. Er zijn enkele polissen die dit wel dekken (bv de Royal Service van Allianz) maar die zijn zeer schaars, dit zijn steeds de jaarpolissen van de duurste categorieën en worden ook zeer weinig onderschreven.

Kan ik nu nog een annuleringsverzekering afsluiten?

In principe niet, dit dient steeds onmiddellijk bij boeking te gebeuren (en niet enkel owv corona; dit om misbruik te vermijden dat een verzekering wordt afgesloten voor een annuleringsreden die op het moment van afsluiten al gekend is).

De maatschappij laat uitzonderlijk toe om deze later nog af te sluiten maar zal de annuleringskosten niet dekken wanneer blijkt dat de reden waarom je zou annuleren op dit moment al zou gekend zijn (bv: je sluit de polis nu af maar bent al in behandeling voor een kapotte meniscus, deze blijkt deze zomer niet helemaal hersteld en daarom annuleer je > verzekering komt niet tussen. Sluit je nu de polis af en breek je in juni een been waardoor je moet annuleren dan zal de verzekering wel tussenkomen).

Nu nog een annuleringsverzekering afsluiten owv corona heeft geen zin omdat 1/ annuleren owv corona niet (of zelden) gedekt is en 2/ in de polissen waarin dit wel gedekt is corona waarschijnlijk zal gezien worden als een vooraf gekende oorzaak en daarom dus toch niet gedekt.

NUTTIGE LINKS VOOR REIZIGERS MBT CORONA

Informatie over reizen en corona: website van de Federale Overheid Economie.

Informatie over het coronavirus: website van de Federale Overheid Volksgezondheid.

Reisadvies per land: website van de Federale Overheid Buitenlandse zaken.

Eerder op de blog...

Onze nieuwsbrief